Pohľadnica z Nórska č.1

Autor: Peter Kimlička | 20.3.2011 o 22:03 | (upravené 13.3.2016 o 15:42) Karma článku: 6,44 | Prečítané:  1670x

Keď som po prvýkrát vytúpil z lietadla na letisku Oslo-Gardermoen, najviac som sa tešil na posteľ a prípadne nejaké dobré jedlo. Mal som za sebou relatívne náročný týždeň včetne balenia na min.tri mesiace, a šesť a pol hodinovú ce

 

Slová o tom, že Oslo je kozmopolitné mesto sa potvrdili. Počas prvých dní som stretol toľko národností - koľko som naraz jakživ nevidel. A to len spomínam tých - na ktorých vzhľade to je vidieť. Alebo rozhovory, ktorých som náhodou zachytil. Poliaci, Ukrajinci, Nemci, všelijakí Arabi, Pakistanci, Vietnamci a neviem ešte akí.... A samozrejme Slováci a Česi. Ďalšie, na čo som počas prvých dní narazil  bola tuhá zima. V poslednom období sa síce trošku oteplilo (iba okolo nuly) - ale mínus pätnásť stupňov počas úvodných štyroch dní mi dali skutočne zabrať (aj vďaka tomu, že týždeň predtým som iba žúroval a žúroval). A tak som skončil v prvú nórsku nedeľu so zapáleným hrdlom a cmúlajúcimi pastilkami proti bolesti. Ale o svoj imunitný systém sa neobávam, keďže niektorí z mojich slovenských  spolubojovníkov zažili niečo podobné. Zmena klímy asi robí svoje. Liečil som sa však po slovensky. S tabletkami, vytlačenou šťavou z citrónov v čiernom čaji a v posteli. To Nóri keď ochorejú, majú na sebe minimum oblečenia, zimu v byte a pijú studené nápoje. Rád by som zvýšil svoju úroveň otužilosti, ale ich spôsob liečby som radšej neskúšal. Ich odolnosť voči klíme a trúfalosť je obdivuhodná a nie je ničím výnimočným ich vidieť behať, bicyklovať či sedieť na káve v letnej záhrade kaviarne - napr.v prístave - aj v zimných mesiacoch. Ak si chcú užiť život v dlhých zimách, asi im ani nič iné neostáva. Tí, čo majú zmysel pre humor zvyknú žarťovať, že v Nórsku sú iba dve ročné obdobia. Zima a sk....ná zima.

Oslo je mesto tunelov, podjazdov, nadjazdov a kruhových objazdov. Ten kto má rád labyrint štruktúry Prístavného mostu v Bratislave, si určite príde na svoje. Okrem toho sa tu stále niečo prestavuje, opravuje a buduje, mesto a štát zrejme prosperujú; bodaj by aj nie, z takých daní (36%!)... Dopravné zápchy sú tu na dennom poriadku. Ak v Bratislave a jej okolí vodiči nariekajú, že v špičke trvá večnosť dostať sa do a z mesta, tak by sa mali vybrať na výlet do metropoly Nórska. A agresívni vodiči zas kvôli exkurzii ako sa majú v takých chvíľach správať. Vyhradené pruhy Bus/Taxi sú naozaj iba pre určené vozidlá,  trúbenie je tu počuť len sporadicky, na vybraných diaľniciach v krajine je max.100-ka, v okolí Osla 80-ka, v takže „pretekári" , ktorí sa aj tu sem-tam objavia riskujú svoje „licencie". Nevravím, že tu neexistujú tiež útoční vodiči, že všade po meste sa jazdí štyridsiatkou, ale - keď tak nad tým uvažujem - tuším sa mi ešte ani nestalo, že by ma niekto niekde nervózny od nedočkavosti predbiehal...

Samozrejme, čo sa týka dopravnej infraštruktúry metskej dopravy, tiež by sa zišlo našim radným z hl.mesta SR skočiť na takú malú exkurziu. Rozlohou je Oslo väčšie o cca 65 km štvorcových než Blava a počtom obyvateľov sú si tieto dve mestá dosť podobné. Ale obyvatelia tu môžu použiť na presun okrem regionálnych vlakov, autobusov a električiek aj šesť plnohodnotných liniek metra, ktoré premávajú v podzemí a na povrchu. Nóri mu hovoria T-bane.

Tí Nóri, ktorí majú na všetko veľa času. Tí Nóri, o ktorých sa vraví, že sú príjemní, úctiví, nepovyšeneckí, úprimní.... Tí Nóri, ktorým cez (ne)záclony vidieť úplne do celého bytu... ale o tom nabudúce.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?