Načo nám (nie)je RegioJet ?

Autor: Peter Kimlička | 29.11.2015 o 18:02 | (upravené 4.12.2015 o 11:10) Karma článku: 6,19 | Prečítané:  2244x

Motivácia, vždy je za všetkým nejaká motivácia. Ale v prípade RegioJetu logiku dáva iba jediná. PREČO im vadia štátne IC-čka ?! V posledných dňoch väčšina médií „riešila“ či je, alebo nie je ŽSSK na vlakoch IC v pluse, alebo nie. 

Či zmiznú žlté expresy na trase KE – BA, či to myslí Jančura skutočne vážne, prípadne - nie je to len ďalší predvolebný ťah opozície? (keďže sa pred vyše mesiacom objavil na mítingu strany SAS – s čím sa až tak veľmi nechváli a otázkam o tom sa vyhýba!)  No okrem toho by sme sa mali pýtať aj PREČO?  Prečo mu až tak veľmi vadia štátne vlaky IC, ak tie svoje má snáď takmer vždy plné?! Skúste si taký deň pred cestou zohnať u nich lístok. Pripusťme teoreticky, že by štátne IC vymizli, čo urobí správny manažér ? No predsa dvihne ceny. Ak je momentálne dopyt väčší než počet miest vo vlakoch RegioJetu, boli by to hlúpi podnikatelia a biznismeni ak by tak neurobili. V takom prípade by som všetkých tých obhajcov a fanúšikov chcel vidieť – ak by sa ceny zvýšili hádam snáď aj o 100 % - či by to pre nich zostala stále taká super firma. Netvrdím, že mi nejakým spôsobom ležia v žalúdku – aj keď mám s nimi aj dosť zlé skúsenosti (o tom nižšie) a každá konkurencia prináša len zlepšenie služieb. Pravdou tiež je, že ani IC vlaky ŽSSK by dnes nevyzerali tak ako vyzerajú – ak by sa RegioJet nerozhodol vstúpiť na linku Bratislava – Košice. A ak existujú takí, ktorí na štátne IC-čka  nadávajú – tak asi už riadne dlho s nimi necestovali. No argumenty, ktoré zaznievajú zo „žltej“ strany vyznievajú skôr dosť detinsky a urážlivo, okrem toho – služby sú nie vždy dokonalé.

Prvýkrát som na trase Bratislava-Košice cestoval RegioJetom niekedy v marci tohoto roka. Takmer vždy si v prvom rade vyberám vlak podľa času odchodu, resp. príchodu a až potom rozhodujú ostatné faktory. Káva na uvítanie chutila super, akurát škoda, že sme ju dostávali v objeme cca pol-deci – asi bola v tom čase kríza v brazílskych kávových pralesoch – nejako mi to ušlo vtedy :-) No potom počas cesty nasledovala ouvertúra v jedálenskom vozni, akú som za asi cca 20 rokov častého využívania vlakov na tejto trase nikdy nezažil. Absolútne neschopný a drzý personál, jedlo na ktoré som čakal hodinu!! Bez akéhokoľvek preháňania, pamätám si – ešte som si to značil a dával príspevok na fb, že objednané som mal už niekde pred Trenčínom a doniesli mi to až tesne za Žilinou!! Aj to až po tom, čo som tam trošku narobil „vietor“. Nebudem rozpisovať podrobnosti – ale bola to „zábavná“ hodinka čakania, personál sa alibizoval tým, že majú iba jednu! mikrovlnku a nestíhajú zohrievať! To som netušil, že Jančura je taký chudobný, že na viacej než jednu nemajú (to bude asi obeta za tie lístky za 9 eur!! :-D ) Tiež sa vyhovárali na akési výpadky na trati – tiež som si nevšimol, že RegioJet vypravuje súpravy s parnými rušňami na uhlie asi! –he. Tak som tam strávil hodinu a pol cca, vďaka neschopnosti firmy – pritom nezabudli uviesť v jedálnych lístkoch, že je povolené sa tam zdržiavať iba hodinu!! Toto sa nedá nazvať inak – iba absolútnym amatérizmom a idiotstvom. Dlhšiu dobu už jedálenské vozne pre istotu nevypravujú. Pôvodne sľubovali ich nasadiť niekedy v októbri, ale doteraz to neboli schopní urobiť a do konca roka určite už ani neplánujú. Samozrejme, že ma telefonistka ich call-centra nezabudla upozorniť, že vlaky po novom roku končia, je to dôležité každého na to upozorňovať a šíriť čo najväčšiu paniku – priznajme si to (hoc Smer som nikdy nevolil a ani nebudem!) – pár mesiacov pred voľbami.

Druhý-krát som sa rozhodol to s nimi risknúť koncom júna. Asi  5 minút pred odchodom vlaku sme sa dozvedeli, že z prevádzkových dôvodov bude vlak meškať 30 minút. Už zhruba 10 rokov som zamestnaný v oblasti dopravy a prevádzkové dôvody v skutočnosti a v pravom zmysle slova znamenajú, že niečo sa nám pokazilo a my nateraz nie sme schopný to opraviť! ;-) Okamžite som nabehol do ich klientského centra v BA na stanici a našťastie som dostal svoje prachy späť. Dievčatá boli milé, ale pobehoval tam t*tko nejaký – asi nejaký „vedúci“, alebo čo – samozrejme, že ma nesklamal a svojou aroganciou a drzosťou potvrdil, kto ho zamestnáva a platí! Mimochodom – ten spomínaný vlak meškal nakoniec 120 minút!! Ešteže som sa rozhodol na neho nečakať a zariadil si svoje plány vtedy ináč, keďže som bol de-facto na dovolenke, ale nie vždy majú ľudia takúto možnosť. (Nebol to prvý takýto prípad, za posledný rok sa im ich stalo – v porovnaní so ŽSSK neúrekom!)

Ale aby som iba nekritizoval, odvtedy som s nimi na tejto trase cestoval ešte 2x a vtedy to prebehlo celkom v pohode, takže zatiaľ to je 2:2 – uvidíme čo bude ďalej.... :-)

Konkurencia vždy bola, je a aj bude prínosom. Teoreticky dvíha kvalitu služieb a znižuje ceny. Ak by sa ale splnil „žltý sen“ a štátna ŽSSK by stiahla svoje vlaky IC na trati BA-KE; aká by tu potom bola konkurencia ak by zostal opäť iba jeden prepravca?! (tentoraz pre zmenu súkromný) Opäť by tu bol „niekto“ s dominatným postavením. Len tak pre zaujímavosť –  Student Agency dostali v Čechách v minulom roku od Krajského súdu v Brne pokutu 5 miliónov CZK za zneužívanie dominantného postavenia na autobusovej linke Praha – Brno!!!

 Verejnosti, ktorá sa o problematiku Ba-KE  zaujíma je dobre známe, že tie 9 eurové ceny lístkov sú riadne prehnané a donekonečna neudržateľné. Sami v RegioJete priznávajú, že s takto nastaveným biznis plánom nemôžu byť nikdy ziskový. Preto je ale samozrejme pochopiteľné, že sa potrebujú zbaviť konkurencie, ktorá – podľa nich a teda pripusťme to, keďže ani naše štátne inštitúcie včetne ŽSSK nepatria zrovna medzi hodnoverné zdroje – je taktiež stratová a dotovaná, na čo podľa zákona, ale ako štátna spol.  nemajú právo. A tak ak by RegioJet chcel zvýšiť svoje ceny teraz, aby mohol ísť na tejto linke už do zisku, riskuje, že stratí svojich zákazníkov. Je to síce pre nich zložitá situácia, ale rozhodne by taktiež mali ešte popracovať  na skvalitnení svojich lužieb. Nehovoriac o tom, že na internetových diskusiách či v médiách sa hovorí o ich nie príliš lichotivom prístupe k zamestnancom.  Ešte v lete priznali, že im chýba cca 50 vodičov autobusov, na Slovensku v tom období pre zmenu podala v krátkom čase výpovede tretina ich rušňovodičov. Hoc, treba priznať, že viac-menej, s nedostatkom ľudí na týchto profesiách sa borí mnoho krajín v celej Európe a je to problém dnešného trhu práce.

Na záver ma napadol ešte jeden postreh. Student Agency sa borí s mnohými problémami, medziiným aj s prideľovaním licencií na rôzne autobusové linky (viď prípad Nitra – Bratislava). Táto problematika má však aj iný rozmer. Vyberajú si linky len podľa lukratívnosti a vyťaženosti. Na jednej strane je to pochopiteľné – správny manažér súkromnej firmy sa nebude predsa púšťať do stratových projektov. No ovšem tie stratové linky na Slovensku musí niekto , resp.štát či mestá, VÚC-čka a pod. prevádzkovať vo verejnom záujme. A tie straty sa vykrývajú práve v mnohých prípadoch z tých ziskových linek (objavil sa taký prípad niekedy cca pred pol-rokom na východe Slovenska, kde opäť mali Student Agency záujem o nejakú vyťaženú trasu – už sa mi to nechce goog-liť :-D – ale samozrejme výhradne len o tú vyťaženú a ziskovú!). A tam vzniká opäť ďalší problém. Právo slobodne podnikať a mať vytvorené na to podmienky je jedným zo základných pilierov demokratického štátu fungujúceho na princípe trhovej ekonomiky. No ak by mala na ziskovosť a bohatnutie súkromného sektora doplácať verejnosť.... Ťažko povedať, ešte keď ale na druhej strane prihliadneme na cestovanie zadarmo na našich železniciach, vyzerá to, že ten náš štát je riadny galimatiáš. :-)

Prajem úspešný vstup do nového týždňa a prikladám aj pár zaujímavých linkov:

http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy-117/regiojet-narazil-na-slovensku-na-problem-tretina-rusnovodicov-konci-789733

http://ekonomika.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A150730_171140_eko-doprava_suj

http://slovensko.rtvs.sk/relacie/k-veci/94279/k-veci-sukromny-dopravca-regiojet-od-buduceho-roka-prestane-premavat-medzi-bratislavou-a-kosicami

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?